Ból zębów przy dotykaniu – co może oznaczać?

Z czego składa się implant zęba i gdzie go kupić?

Ból zęba jest najczęstszym objawem infekcji, ale prawda jest taka, że może być również spowodowany przez różne rzeczy. Nieleczona choroba dziąseł, próchnica i luźne wypełnienie to kilka z najczęstszych przyczyn bólu zęba. Aby dowiedzieć się, co jest przyczyną bólu zęba, wykonaj poniższe kroki:

Ropny ząb

Ropny ząb może być niezwykle bolesny. Jeśli odczuwasz ten ból podczas dotykania zęba, powinieneś jak najszybciej udać się do dentysty. Dentysta prawdopodobnie rozpocznie leczenie antybiotykami i spróbuje ustalić, skąd wzięła się infekcja. Ropień może zagrażać życiu, dlatego niezwłocznie udaj się do dentysty. Aby złagodzić ból, możesz spróbować ciepłej płukanki z wody z solą. Olej kokosowy nałożony na dotknięte miejsce może przynieść ulgę.

Innym objawem ropnego zęba jest wrażliwość zębów. Może jej również towarzyszyć spuchnięta szczęka, bolesność z boku dziąsła i ogólny dyskomfort. Zdjęcie rentgenowskie pomoże określić źródło infekcji i czy się rozprzestrzeniła. Tomografia komputerowa może również pomóc w określeniu, czy infekcja się rozprzestrzeniła. Możesz również być w stanie stwierdzić, czy masz ropny ząb, naciskając i stukając w ząb.

Złamany ząb

Ból zęba przy dotknięciu może wskazywać, że ząb został złamany lub jest w jakiś sposób poluzowany. Ból jest zwykle łagodny i nie przeszkadza w codziennym życiu, ale może być sygnałem ostrzegawczym przed ubytkiem lub, co gorsza, chorobą dziąseł. Ból zęba może również wystąpić, gdy dziąsła ulegną zakażeniu lub chorobie, powodując wrażliwość zęba. Jeśli nie widzisz ani nie czujesz bólu zęba, być może konieczne będzie wykonanie stomatologicznego zdjęcia rentgenowskiego w celu zdiagnozowania problemu.

Dentysta może zbadać ząb, aby określić, czy złamanie jest objawem ubytku lub czy nerw zęba jest zagrożony. Dentysta może również przeprowadzić dokładne badanie stomatologiczne i zbadać uszkodzony obszar za pomocą zdjęć rentgenowskich. Pęknięty ząb może również wyglądać jak chip lub małe pęknięcie. Jeśli czujesz ból w zębie przy jego dotykaniu, natychmiast udaj się do dentysty.

Nieleczona choroba dziąseł

Jeśli odczuwasz ból zęba przy dotykaniu czegoś, może to być znak, że masz chorobę dziąseł. Czasami ból może być łagodny lub ostry i może być gorszy, gdy się położysz. Innym razem może to być oznaka złamanego zęba lub zgubionego wypełnienia. Ból w ustach może być trudny do określenia, ponieważ może nie być oczywiste, który ząb jest zainfekowany, zwłaszcza jeśli jest to górny lub dolny ząb trzonowy. Ból w górnej lub dolnej szczęce może być odczuwany jako ból w zatokach, małych wypełnionych powietrzem jamach za kośćmi policzkowymi i czołem. Ponadto obszar szczęki w pobliżu zainfekowanego zęba może być bolesny lub wrażliwy na dotyk.

Dentysta może zaproponować wykonanie zdjęć rentgenowskich w celu określenia stopnia utraty kości spowodowanej chorobą dziąseł. Dentysta może również zalecić specjalistyczne leczenie u periodontologa. Periodontolodzy specjalizują się w leczeniu chorób dziąseł, są więc ekspertami w ich leczeniu. Leczenie chorób dziąseł różni się w zależności od nasilenia i lokalizacji problemu. Niektóre procedury mogą obejmować połączenie leków i pielęgnacji domowej, w tym nitkowanie i szczotkowanie zębów. Twój dentysta może również zalecić rzucenie palenia i dbanie o dziąsła.

Luźne wypełnienie

Gdy dotkniesz swoich zębów, możesz poczuć tępy ból. Ból może być pulsujący lub promieniować do innych części twarzy, takich jak ucho, szyja lub broda. Oprócz powodowania dyskomfortu, rozchwiane zęby mogą być oznaką próchnicy, która może prowadzić do powstania ropnia. Jeśli odczuwasz ból związany z tą dolegliwością, natychmiast skontaktuj się z dentystą, aby upewnić się, że problem się nie pogłębi.

Ból pojawiający się podczas gryzienia jest często spowodowany luźnym wypełnieniem. Początkowo ból ten zaczyna się zaraz po zużyciu znieczulenia i utrzymuje się przez długi czas. W międzyczasie może być konieczna zmiana kształtu wypełnienia, aby złagodzić ból. Jeśli ból jest stały, może być spowodowany dotykaniem metalowych powierzchni, takich jak biżuteria lub pierścionek.

Ząb z próchnicą

Przebarwiony ząb, który boli przy dotknięciu, jest prawdopodobnie oznaką próchnicy. Inne objawy to wrażliwość na wysokie i niskie temperatury, zły smak w ustach i wrażliwość na słodycze. Ząb, który ma znaczną próchnicę może nawet ulec zakażeniu i powodować ból, który może rozprzestrzenić się na otaczającą go kość. Zęby z próchnicą najczęściej znajdują się w zębach tylnych, które mają liczne korzenie i rowki, które utrudniają ich czyszczenie.

Jeśli dotkniesz zęba z ciemną plamą, oznacza to, że bakterie zainfekowały wewnętrzne warstwy zęba. Bakteria ta może powodować nieświeży oddech. Może nawet spowodować powstanie ropnia. Jeśli nie można wykryć żadnego z tych objawów, należy natychmiast skonsultować się z dentystą. Nieleczona próchnica może doprowadzić do utraty zębów. Dlatego ważne jest, aby szukać opieki dentystycznej, jeśli podejrzewasz, że masz spróchniałe zęby.