Co stosować na ranę po ekstrakcji zęba

Po usunięciu zęba należy zagryzać dwa kawałki złożonej gazy. Gazę należy zmieniać co pięć do dziesięciu minut. Zamiast gazy można użyć także torebek z herbatą. Sterylne torebki z herbatą umieszcza się najpierw w gorącej wodzie, a po ostygnięciu wyrzuca. Należy delikatnie przygryzać torebkę i zmieniać ją co kilka minut. Należy pamiętać o tym, aby w trakcie procesu rekonwalescencji mieć zamknięte usta i unikać plucia lub pocierania rany.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałem, który powstał przy współudziale ortodonta-warszawa.com.pl

Okłady z gazy

Początkowa opieka pooperacyjna po usunięciu zęba powinna skupić się na kontrolowaniu krwawienia. Powinieneś stosować umiarkowany ucisk gryzienia na okład z gazy przez co najmniej godzinę. Gazę należy wymieniać co pół godziny. Można również użyć torebki z herbatą zamiast gazy. Należy umieścić torebkę herbaty w gorącej wodzie, aby ją wysterylizować, a następnie ostrożnie ugryźć ją. Powtarzaj procedurę, aż krwawienie ustanie. Należy unikać plucia lub używania słomki w celu opanowania krwawienia.

Krwawienie powinno być minimalne do następnego dnia. Może sączyć się trochę śliny lub krwi. Częsta zmiana okładu z gazy pomoże w skuteczniejszym gojeniu się rany. Można również użyć torebki z herbatą, aby zastosować ucisk na ranę. Pierwsze 24 godziny po usunięciu zęba są najbardziej krytyczne. Po ustaniu krwawienia można powrócić do normalnych czynności. Przez 24 godziny po zabiegu nie należy pić ani żuć niczego twardego.

Opatrunki lecznicze

Po usunięciu zęba należy zastosować opatrunki lecznicze na miejsce ekstrakcji, aby zminimalizować ból i obrzęk. Większość z tych opatrunków zawiera 4% eugenol lub gwajakol w bazie naftowej. Pomagają one chronić to miejsce przed cząstkami jedzenia i bakteriami. Opatrunki te należy zmieniać co 24 do 48 godzin i prawdopodobnie trzeba będzie je trzymać przez około pięć do siedmiu dni. W celu wspomożenia procesu gojenia można również stosować płukanki ze słoną wodą na to miejsce.

Oprócz opatrunków medycznych, należy unikać żucia, ssania i palenia tytoniu, aby zapobiec przemieszczeniu się skrzepu krwi. Palenie i żucie tytoniu może sprzyjać krwawieniu i opóźniać gojenie, a ponadto zbytnio rozluźniają ciało, co utrudnia gojenie. Wilgotna torebka herbaty może również pomóc kontrolować krwawienie. Gdy gaza jest jeszcze mokra, krwawienie w tym miejscu jest zupełnie normalne.

Okłady z lodu

Po usunięciu zęba dentysta poda Ci leki przeciwbólowe, które pomogą Ci uporać się z obrzękiem. Większości osób wystarczy acetaminofen, ale inni mogą potrzebować silniejszych leków przeciwbólowych. Gdy środek znieczulający przestanie działać, należy przykładać okłady z lodu do chorego miejsca w dziesięciominutowych odstępach. Jeśli wystąpi dziwne swędzenie lub ból, należy natychmiast przerwać stosowanie okładów z lodu i porozmawiać z dentystą. Chirurg stomatologiczny poinformuje Państwa, kiedy mogą Państwo powrócić do swoich normalnych zajęć.

Ważne jest, aby utrzymywać jamę ustną w czystości podczas gdy Twoje dziecko dochodzi do siebie po usunięciu zęba. Krwawienie ustąpi w ciągu 24 godzin, ale unikaj energicznego płukania i ssania słomek. Ważne jest również, aby unikać energicznych ćwiczeń, ponieważ spowoduje to wzrost ciśnienia krwi i zwiększy krwawienie. W celu zmniejszenia obrzęku można stosować okłady z lodu lub mrożony groszek lub kukurydzę. Można również przyjmować leki przeciwbólowe zgodnie z zaleceniami.

Unikanie Aspiryny

Unikanie Aspiryny na ranę po ekstrakcji zęba jest powszechne, ale niekoniecznie konieczne. W rzeczywistości wielu lekarzy zaleca jej stosowanie. Badania wykazują, że aspiryna zwiększa ryzyko krwawienia, zarówno podczas ekstrakcji, jak i po niej. Pacjenci powinni skonsultować się ze swoim chirurgiem na temat optymalnego harmonogramu. Aspiryna jest również znana z wywoływania innych skutków ubocznych, takich jak wrzody żołądka. Literatura stomatologiczna wskazuje jednak, że stosowanie aspiryny po usunięciu zęba jest bezpieczne.

Okłady z lodu są dobrym wyborem w celu zmniejszenia obrzęku i dyskomfortu po usunięciu zęba. Pomagają one przyspieszyć proces gojenia oraz zmniejszyć ból i obrzęk. Jeśli krwawienie utrzymuje się lub nasila, porozmawiaj z dentystą. Jeśli bierzesz Aspirynę na ranę po usunięciu zęba, prawdopodobnie wystąpi krwawienie, które może spowodować więcej komplikacji. Aspiryna opóźnia również tworzenie się skrzepów, co spowalnia proces gojenia. Aspiryna powinna być przyjmowana tylko po konsultacji z dentystą lub chirurgiem jamy ustnej.

Unikanie pokarmów

Po usunięciu zęba należy unikać twardych lub lepkich pokarmów, a także wszelkich pokarmów, które mogą zawierać małe nasiona. Nie należy również ssać słomki ani żuć niczego twardego. Picie alkoholu dodatkowo opóźnia czas gojenia i może powodować ból. Należy również unikać plucia lub ssania słomki, ponieważ może to spowodować rozluźnienie skrzepu. Może to prowadzić do dalszego krwawienia i dyskomfortu.

Po ekstrakcji należy unikać palenia papierosów, żucia gumy lub ssania słomki. Otworzą one ranę i spowodują nowe krwawienie. Należy również unikać stosowania płynów do płukania ust, które mogą zawierać alkohol. Alkohol może również rozpuścić skrzep krwi i spowodować nowe krwawienie. Unikaj palenia przez tydzień lub dwa po usunięciu zęba, aby pomóc w gojeniu. Wilgotna torebka czarnej herbaty pomoże zapobiec tworzeniu się skrzepów i pomoże Ci przespać noc.