Próchnica zębów – przyczyny występowania

Próchnica zębów - przyczyny występowania

Próchnica zębów to choroba bakteryjna, która tworzy dziury w zębach i powoduje nieświeży oddech. Jej przyczyny są złożone, ale obejmują kwasy produkowane przez metabolizm bakterii. Oto kilka powodów, dla których tak się dzieje. Choroby te mogą prowadzić do niskiej samooceny, negatywnych wyników ciąży, problemów z oddychaniem, a nawet cukrzycy i dławicy piersiowej Ludwiga. Utrudniają również codzienne czynności, takie jak nauka w szkole, praca zawodowa i życie domowe. Z powodu chorób jamy ustnej traci się rocznie miliony godzin szkolnych.

Próchnica zębów jest chorobą bakteryjną wywołaną przez kwasy pochodzące z metabolizmu bakterii

Próchnica zębów rozwija się z czasem, gdy bakterie w jamie ustnej zaczynają metabolizować znajdujące się w niej cukry. Wytwarzane kwasy powodują rozkład materiału zęba, który w początkowym stadium jest niezauważalny. Zaawansowane stadia mogą powodować ból, ropnie i sepsę. Tylko w 2010 roku próchnica kosztowała amerykańską gospodarkę ponad 442 miliardy dolarów. Chociaż nie ma jednej przyczyny powstawania próchnicy, kilka czynników ryzyka może przyczynić się do jej rozwoju.

Kwasy organiczne produkowane przez bakterie łatwo dyfundują na powierzchnie zębów przez pory i do tkanek pod nimi. Kwasy rozpuszczają rozpuszczalne w kwasie minerały, co prowadzi do powstania ubytku. Próchnica postępuje przez kilka miesięcy, zanim osiągnie ostateczne stadium – ubytek. Ubytek jest stanem stomatologicznym, który wymaga profesjonalnego leczenia, aby powstrzymać dalszy rozkład. Oto kilka przyczyn próchnicy zębów. Przyczyna próchnicy zębów zależy od rodzaju zaangażowanych bakterii.

Powoduje dziury w zębach

Ogólnie rzecz biorąc, ubytki zębowe są spowodowane próchnicą, czyli stanem, który powstaje, gdy bakterie wytwarzające kwas żywią się cukrem w jamie ustnej. Bakterie te wytwarzają kwasy, które atakują zewnętrzną warstwę zęba, zwaną szkliwem. Podczas gdy ślina normalnie naprawia szkody wyrządzone przez kwasy, im więcej kwasu jest wytwarzane przez bakterie, tym bardziej prawdopodobne jest, że ząb rozwinie się w ubytek. Podczas tego etapu zęby mogą wydawać się czarne lub brązowe.

W ciężkich przypadkach dentysta będzie musiał całkowicie usunąć ząb. Jest to często konieczne u osób dorosłych ze względu na uszkodzenia spowodowane próchnicą. Na szczęście dostępnych jest wiele metod pozwalających zachować uśmiech. Protezy częściowe, implanty stomatologiczne i mosty to wszystko opcje. Na szczęście, jeśli chcesz zachować swój uśmiech, możesz praktykować prawidłową higienę jamy ustnej i przeprowadzać regularne kontrole stomatologiczne. Istnieje wiele sposobów leczenia próchnicy i utrzymania pięknego uśmiechu jak zawsze.

Powoduje nieświeży oddech

Poza próchnicą, inne przyczyny nieświeżego oddechu to owrzodzenia jamy ustnej, choroby dziąseł i rany chirurgiczne. Wszystkie te problemy powodują powstanie warstwy bakteryjnej, która powoduje nieświeży oddech. Dbanie o czystość jamy ustnej, ograniczanie resztek jedzenia i stosowanie pasty do zębów z fluorem może pomóc w zapobieganiu tworzenia się tej warstwy, a tym samym poprawić oddech. Poprzez codzienne szczotkowanie i nitkowanie zębów można zapobiec tworzeniu się bakterii i powstrzymać nieprzyjemny zapach z ust.

Obecność nieprzyjemnego zapachu z ust może być objawem wielu stanów zdrowotnych, w tym choroby dziąseł, suchości w ustach i niedrożności jelit. Częste i długotrwałe wymioty mogą być spowodowane chorobą zwaną bronchiektazą – poszerzonymi drogami oddechowymi, w których może zalegać śluz. W niektórych przypadkach, zapach z ust może wskazywać na poważniejszą chorobę, taką jak aspiracyjne zapalenie płuc, które polega na wdychaniu śliny lub wymiocin. Jeśli podejrzewasz poważny problem medyczny, Twój dentysta może zalecić Ci plan leczenia.

Powoduje nieprzyjemny smak w ustach

Jeśli odczuwasz nieprzyjemny smak w ustach, być może cierpisz na problemy stomatologiczne, takie jak ubytki lub zakażenie dziąseł. Podczas gdy nieprzyjemny smak jest normalną reakcją na kwaśne jedzenie, może on również trwać przez kilka dni, a nawet pojawić się znikąd. Istnieje kilka powodów, dla których możesz doświadczyć nieprzyjemnego smaku, takich jak choroby zębów, infekcje lub ciąża. Oto kilka najczęstszych winowajców. Wszystkie z nich mogą prowadzić do nieprzyjemnego smaku w ustach, dlatego ważne jest, aby poddać się kontroli u dentysty, aby wykluczyć możliwość wystąpienia tych przyczyn.

Oprócz chorób zębów, innymi częstymi przyczynami nieprzyjemnego smaku w ustach mogą być infekcje bakteryjne lub wirusowe. Podczas choroby organizm wydziela białka, które wpływają na kubki smakowe. Zazwyczaj dolegliwości te ustępują po wyleczeniu infekcji. Jeśli jednak nieprzyjemny smak utrzymuje się przez ponad dwa tygodnie, może to być oznaką poważniejszego problemu zdrowotnego. Jeśli w przeszłości miałeś/aś problemy z zębami, powinieneś/aś zlecić dentyście sprawdzenie, czy nie masz oznak próchnicy.

Wzrasta wraz z zamożnością

Zamożność to stan obfitego bogactwa, zwłaszcza umiejętność korzystania z dóbr materialnych. Często jest synonimem bogactwa i wiąże się z wysokim poziomem subiektywnego dobrostanu. Choć dostatek jest korzystny, może też prowadzić do dekadencji. W związku z tym potrzeba promowania integracji gospodarczej i społecznej jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Poniżej wymieniono niektóre sposoby, w jakie dostatek może być korzystny.

Nadmierna konsumpcja jest ważną przyczyną szkód w środowisku. Jest to problem globalny i dotyczy wszystkich krajów. Najwyższe 10 procent osób uzyskujących dochody jest odpowiedzialne za 25 procent całkowitego wpływu na planetę, a najbogatsi ludzie w poszczególnych krajach są odpowiedzialni za aż 43 procent. Ostrzeżenie naukowców jest wezwaniem do globalnego przemyślenia wzrostu gospodarczego i konsumpcji, a jego celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na negatywne skutki nadmiernej konsumpcji. Wiele społeczeństw postrzega bycie bogatym jako ideał, ponieważ oznacza to większą wolność, mniej zmartwień i wyższy status społeczny. Jednakże, to wymazywanie biednych ze społeczeństwa ma poważne konsekwencje i jest źródłem problemów, z którymi borykamy się my i nasza planeta.