Porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba – objawy

Licówki kompozytowe na zębach - jak je usunąć

Głuchota jednostronna może wystąpić w przypadku uszkodzenia nerwu twarzowego podczas operacji w jamie ustnej. Operacje na skroni są szczególnie narażone na uszkodzenie gałęzi skroniowej nerwu twarzowego. Ponadto, gałąź brzeżna żuchwy nerwu twarzowego jest często uszkadzana podczas zabiegów chirurgicznych, które dotyczą kąta między żuchwą a skronią. Jeśli zabieg chirurgiczny uszkodzi ten nerw, u pacjenta może wystąpić stan znany jako nadwrażliwość słuchowa (Hyperacusis).

Zapraszamy do lektury artykułu, który jest wynikiem naszej wspólnej inicjatywy z koneserkazdrowia.pl

Hyperacusis powoduje porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba

Stan ten powoduje utratę ekspresji twarzy i uczucie intensywnego dzwonienia w uszach. Stan ten wpływa na nerw kontrolujący strzemiączko, mięsień w uchu środkowym, który tłumi duże wibracje z błony bębenkowej. Kiedy nerw kontrolujący stapler jest sparaliżowany, stapler nie będzie się poruszał.

Nerw twarzowy jest podobny do kabla telefonicznego, ponieważ przenosi setki włókien nerwowych do poszczególnych mięśni twarzy. Każde włókno przekazuje impulsy elektryczne do różnych części twarzy. Wysyła sygnały do języka, mięśnia strzemiączkowego i gruczołu łzowego. Wysyła również impulsy do narządu słuchu i przewodu słuchowego.

W piśmiennictwie wyróżnia się trzy różne mechanizmy, które mogą powodować pooperacyjne porażenie nerwu twarzowego. Jeden z tych mechanizmów polega na bezpośrednim znieczuleniu nerwu twarzowego. Jest to mało prawdopodobne, ponieważ nerwu twarzowego nie można znieczulić w jamie ustnej. Inny możliwy mechanizm wiąże się z zajęciem górnych odcinków nerwu twarzowego i corda tympani podczas ekstrakcji górnego zęba.

W rzadkich przypadkach infekcje mogą powodować porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu. Najczęstszą przyczyną jest guz w dole środkowym, ale stan ten może być również spowodowany zaburzeniami krążenia nerwu twarzowego. Inne możliwe przyczyny to udar mózgu i guzy. W większości przypadków objawy są łagodne lub nie występują. Leczenie hiperakustyki polega na operacji, ale odrost nerwu może trwać od sześciu do piętnastu miesięcy.

Istnieje kilka możliwych przyczyn hiperakustyki. W niektórych przypadkach guz nerwu twarzowego blokuje funkcje czuciowe. Jeśli guz rozprzestrzeni się do mózgu, może to prowadzić do utraty słuchu po jednej stronie twarzy. U pacjentów z paraliżem twarzy mogą wystąpić również inne objawy, w tym pocenie się i mruganie szczęką. Stan ten może być oznaką leżącego u podstaw zakażenia HIV.

Innym powikłaniem całkowitego porażenia nerwu twarzowego jest owrzodzenie rogówki chorego oka. Konieczna jest znaczna ostrożność w celu ochrony oka po stronie, która jest dotknięta chorobą. Jedną ze skutecznych metod utrzymywania wilgotności oka jest zamykanie go palcem. Należy pamiętać, aby do zamykania oka używać tylnej części palca – używanie jego czubka może spowodować uraz. Ponadto noszenie okularów może chronić oczy przed kurzem złożonym w ich wnętrzu.

Utrata nerwu twarzowego prowadzi do problemów ze zdrowiem zębów, a osoba może nie być w stanie w pełni otworzyć ust. Zabiegi chirurgiczne, operacja reanimacji twarzy oraz radioterapia w przypadku nowotworów głowy i szyi mogą powodować trismus. Pacjenci z porażeniem twarzoczaszki mogą również rozwinąć trismus. Dlatego ważne jest, aby pacjenci szukali porady lekarskiej, jeśli podejrzewają problem z nerwem twarzowym.

Głuchota jednostronna

Objawy głuchoty jednostronnej po porażeniu nerwu twarzowego mogą obejmować suchość oka, ból w uchu lub osłabienie mięśni szczęki. Ponadto, osoba dotknięta chorobą może odczuwać drgawki, utratę smaku lub zwiększoną wrażliwość na głośne dźwięki. W rzadkich przypadkach głuchota może być nawet trwała. Leczenie obejmuje zwykle stosowanie plastrów na oczy i lubrykantów do oczu, a także zastosowanie zespolenia nerwów w celu połączenia dotkniętego nerwu z językiem.

Skanowanie MRI wykorzystuje pole magnetyczne i fale radiowe do tworzenia komputerowych, trójwymiarowych obrazów tkanek miękkich. Rezonans magnetyczny umożliwia lekarzom obejrzenie całego nerwu twarzowego. Skany te pokazują również, czy są obrzęki lub wzrost w każdej części nerwu twarzowego. W niektórych przypadkach, barwnik gadolinowy jest używany do podkreślenia wszelkich obszarów zapalenia. Następnie, pacjent przechodzi badanie słuchu zwane odruchem stapediusa. Podczas tego badania lekarz ocenia, czy doszło do uszkodzenia siódmego nerwu czaszkowego.

Jednym ze sposobów określenia, czy przyczyną jednostronnej głuchoty jest guz, infekcja lub zmiana krążenia. Zazwyczaj wymagana jest rozległa ocena w celu określenia dokładnej przyczyny zaburzenia i zlokalizowania dotkniętego obszaru nerwu twarzowego. Aby określić, czy zaburzenie nerwu wpłynęło na delikatny mechanizm słuchu, konieczne jest wykonanie kilku badań.

U jednego pacjenta wystąpiło uogólnione osłabienie lewej strony twarzy. Nie mógł już zamknąć lewego oka i miał opadający kącik ust. Nie był też w stanie unieść lewej brwi ani zamknąć lewej powieki. Ślinienie się było pierwszym sygnałem poważnego problemu. Został skierowany do prywatnej kliniki jamy ustnej i szczękowej w celu dalszej oceny.

Elektromiografia jest kolejną powszechną procedurą diagnozowania jednostronnej głuchoty po znieczuleniu nerwu twarzowego. Elektromiografia mierzy impulsy elektryczne, które przemieszczają się wzdłuż nerwów i tkanki mięśniowej. Elektromiogramy mogą pomóc lekarzom określić, czy nerw twarzowy został ranny i jak będzie odzyskać. Jeśli dolegliwość jest długotrwała, pacjent może potrzebować dodatkowych badań.

Najczęstszą przyczyną nagłego porażenia nerwu twarzowego jest uraz nerwu twarzowego. Występuje ono najczęściej po jednej stronie twarzy i jest zwykle związane z bólem ucha i trudnościami w oddychaniu przez nos. Pacjenci mogą odczuwać ból w uchu lub zmiany smaku. W dotkniętym obszarze mogą również wystąpić trudności z mową, zamykaniem oczu, jedzeniem lub oddychaniem przez nos.

Operacja może być konieczna do naprawy uszkodzonego fragmentu nerwu twarzowego. Jeśli chodzi o operację twarzy, nerw może ulec przemieszczeniu i ulec częściowemu lub całkowitemu rozwarstwieniu. Może to wymagać przeszczepu lub bezpośredniego szycia. Nerw twarzowy przechodzi przez kość skroniową, przez co uraz nerwu jest niebezpieczny. Urazy mogą również uszkodzić nerw, powodując częściową lub całkowitą utratę czucia po jednej stronie twarzy.

Leczenie

Kilka objawów wskazuje na możliwość porażenia nerwu twarzowego po znieczuleniu stomatologicznym, w tym uogólnione osłabienie, ból i zmniejszenie czucia na twarzy. Objawy występują zazwyczaj bezpośrednio po zabiegu, ale mogą się rozwijać przez kilka dni, tygodni lub miesięcy. W tym okresie pacjenci powinni poddawać się regularnym kontrolom u neurologa, który może wykluczyć wszelkie leżące u podstaw choroby neurologiczne.

Przyczyna porażenia twarzy nie jest w pełni poznana, ale istnieje kilka prawdopodobnych przyczyn. Najbardziej prawdopodobnym mechanizmem było zakażenie lub ucisk w okolicy tylnej małżowiny usznej. W niektórych przypadkach podejrzewano toksyczność, ale zauważono, że wczesna dekompresja poprawia funkcję nerwu. Operacja dekompresji polega na otwarciu kostnego przejścia, przez które przechodzi nerw twarzowy. Zabieg ten nie jest jednak pozbawiony ryzyka, w tym trwałej utraty słuchu.

Znieczulenie do operacji w jamie ustnej może spowodować uszkodzenie nerwu twarzowego u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. U niektórych pacjentów może wystąpić jednostronna utrata słuchu w obu uszach. Lekarz dentysta powinien wziąć to pod uwagę podczas planowania zabiegu. Pacjent może nie być w stanie usłyszeć instrukcji i uspokajających komentarzy ze strony stomatologa. Sytuacja ta wymaga zastosowania specjalnych środków znieczulających.

Częstą przyczyną porażenia nerwu twarzowego jest infekcja wirusowa. Infekcje tego typu mogą powodować obrzęk nerwu, uniemożliwiając sygnałom nerwowym przemieszczanie się z jednej strony ciała na drugą. Wiele przypadków jest spowodowanych przez wirusa przeziębienia, który jest często wywoływany przez stres. Leczenie porażenia nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba może pomóc w zmniejszeniu objawów i skróceniu czasu trwania tego stanu.

Gdy zabieg stomatologiczny jest przyczyną uszkodzenia nerwu, najlepiej jest natychmiast skierować pacjenta do neurologa w celu oceny. Leczenie porażenia nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba jest często objawowe i niechirurgiczne. W ciężkich przypadkach, neurolog może być w stanie zalecić operację w celu złagodzenia objawów. Jak w przypadku większości powikłań stomatologicznych, powrót do zdrowia jest powolny i pełny.

Znieczulenia miejscowe są często stosowane do zabiegów stomatologicznych, w tym ekstrakcji. Środki znieczulające miejscowo mogą powodować szereg powikłań, od łagodnych reakcji do ciężkiej anafilaksji i toksyczności ogólnoustrojowej. Ogólnie, działania niepożądane zgłaszane są u około 39,7% pacjentów. Oprócz nerwu trójdzielnego, uszkodzeniu ulegają również nerwy językowe i zębodołowe dolne. Jednak porażenie nerwu twarzowego jest rzadkim powikłaniem stomatologicznego LA.

Podczas badania pacjentka zauważyła osłabienie lewej strony twarzy i asymetryczny uśmiech. Miała opadający kącik ust i płaski wyraz. Dodatkowo nie mogła zamknąć lewego oka ani podnieść brwi. Miała również asymetryczny uśmiech, który był łatwo rozpoznawalny w animacji. Nerw twarzowy nie był w stanie normalnie funkcjonować jak wcześniej i odczuwała silny ból.